Uthållig och stark
Hälsa & Fitness
Träning.Uthållig & Stark med Frida

“Microträning” och en roddmaskin i vardagsrummet!

På senare tid har jag blivit ett riktigt fan av hemmaträning och tycker faktiskt att det är riktigt kul!! Det är enkelt, smidigt och mer tillgängligt kan det knappast bli! Dessutom passar det mig väldigt bra just nu att kunna varva rehabträningen på gymmet med att träna hemma eftersom mina pass blir ganska korta.

Det tar mig emot att säga men jag tycker inte att träningen är särskilt kul just nu. Träningen känns faktiskt till och med som ett onödigt ont och därför försöker jag hitta sådant som jag tycker är kul och sånt som ger mig inspiration. Som till exempel att träna hemma! Då kan jag enkelt träna när andan faller på och göra flera “små pass”  under dagen istället för långa där min motivation tryter efter en stund. Dessutom har jag både kaffe, dator och hundar nära till hands hemma vilket är mysigt! 

Inte träna för att det är tråkigt?
Att låta bli att träna för att det är tråkigt är inget alternativ. Vissa perioder i livet  är ex. träning inte jättekul. Det skulle lika gärna kunna vara jobbet som inte är så kul som det brukar men då lämnar man knappast in en avskedsansökan med motiveringen “det är tråkigt så nu slutar jag”. Eller hur? Istället kanske det behövs andra arbetsuppgifter, teambuilding, nya kunskaper, en AW med kollegorna eller det svåraste av allt. Ett annan mindset.

Samma gäller träningen. Det går inte att lämna in en avskedsansökan till träningen bara för att det är tråkigt. Inte ens semester. Däremot kanske det behövs en annan träningsform, en träningskompis, en Personlig Tränare,någon rolig aktivitet, en kurs, miljöombyte. Vad som helst som bryter gamla mönster och som får dig att le när du tränar!

 

“Microträning”
Har du testat allt och det fortfarande känns dötråkigt att träna rekommenderar jag att introducera “microträning” i ditt liv!
Korta pass som INTE får vara längre än 4 eller 5 minuter.
Gör träningen tillgänglig.
Välj fem övningar och gör dom 1 minut vardera eller fem övningar som du gör 5 av varje i fem minuter!
Bara gör! Att vara en “doer”, en person som gör, är ganska kul vill jag lova!

Själv tycker jag att det är kul att använda redskap som Minibands, Body Wheel, Kettlebell, foamroller och min favorit roddmaskinen.
(Japp, allt står prydligt uppställt i mitt vardagsrum, alltid tillgängligt!) och är du också typen som gärna vill ha lite redskap när du tränar kommer här en rabattkod att använda på Abilicas hemsida så att du själv kan klicka hem vad du behöver till ditt lilla hemmagym!

Med koden FRIDA20 erhåller du 20% rabatt under april månad!

 

Annons

Lämna en kommentar