.recentcomments a{display:inline !important;padding:0 !important;margin:0 !important;}
Uthållig och stark
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Träning.Uthållig & Stark med Frida

Frontböj eller knäböj?

Häromveckan var jag på en workshop i Knäböj och Marklyft och utöver dessa övningar gjorde vi även utfall, enbens utfall, frontböj, raka marklyft med mera. När vi kom till frontböjen frågade en tjej; ” Måste man göra frontböj?”.

Frontböj är när stången placeras framför kroppen på axlarna till skillnad från knäböj där stången istället vilar på ryggen.

frontböj

Det finns aldrig några måsten med träning. Frågan är snarare. Vad vill du få ut av din träning? Bättre hållning? Bättre hälsa? Bättre rörlighet. Bättre rygghälsa? Starkare bål? Eller bara kunna lyfta tungt? Med det sagt väljer jag därför oftast att göra frontböj med mina PT kunder före vanlig böj. Frontböjen gör nämligen att det blir lättare att hålla ryggen rak och bålen mer upprätt (beror på tyngdpunkten). Eftersom vi sitter hela dagarna och sällan gör det med en bra hållning tycker jag att det är viktigt att lära kroppen att hålla sig upprätt och inte stimulera en s.k  “kollaps” framåt. Som knäböjen faktiskt kan göra. Inte sagt att du inte ska knäböja men börja med frontböj för att få en stark hållning och  lära dig att hålla dig upprätt. Samt att du får rörlighetsträning i fotleden.

Om du har stela handleder eller underarmar kan greppetfrontmkettlebell vara svårt men ha lite tålamod med dig själv och stretcha underarmar så kommer du att vänja dig. Är handlederna alldeles för begränsande för dig kan du använda två kettlebells. istället.  Precis som du ser på bilden till vänster.

För att öva upp rörlighet och stabilitet i fötterna kan du till och med vara utan skor för att få en bättre känslighet i fötterna. En sko stabiliserar en hel del och gör foten okänslig. Men mer om fötter i nästa blogginlägg!

Tills dess! Stolt hållning, rak rygg och båltryck!

 

 

 

Annons

Lämna en kommentar

Annons
Annons