.recentcomments a{display:inline !important;padding:0 !important;margin:0 !important;}
Uthållig och stark
Hälsa & Fitness
Uthållig & Stark med Frida

Vill du ha en hängröv?

Jag utgår från att du inte vill det…knäböj

Oavsett huruvida snyggt eller inte det är lägger jag ingen värdering i. Snarare hur opraktiskt det faktiskt är med en hängröv. För har man en hängröv tyder det oftast på att man ett inaktiv säte . Vill säga att det är svårt att koppla på sätet vid arbete och det leder till en inaktiv, hängröv. Snyggt eller inte. Döm själv.

Det praktiska med att kunna aktivera rumpan vid arbete (träning som ex knäböj) gör att man blir mycket starkare samt skyddar knäna. Vilket är återkommande oavsett om du sysslar med löpning, cykling, aerobics, styrketräning. Aktivera sätet och du blir stark och bättre i den idrott du sysslar med. Samt får en fast rumpa till skillnad från en hängr*v.

Jag ser ofta problematik hos mina kunder just att kunna aktivera sätet och det är en konst skall jag säga. Men det går!

Är det något jag lär mina kunder så är det att kunna göra en djup knäböj. Det är mycket som skall stämma i kroppen både tajming, rörlighet och aktivering på rätt ställen. Att kunna komma ner i en riktigt djup knäböj tar tid och ibland år. Oavsett går det aldrig att stressa fram ett resultat. Resultat kommer av kontinuitet och inte av en slump.

Varför djupa knäböj? Är inte det farligt för knäna?
Tvärtom. Djupa knäböj är bra för knähälsan men låt det ta tid. Dessutom, varför vill man göra en halv övning? Du skulle väl aldrig göra en halv bicepscurl?

Annons

2 kommentarer

  1. word!
    jag hade problemet med att jag inte kunde aktivera gluteus förut = massa smärta och andra muskler som överaktiverades.
    När jag rehabiliterat mig och “fått” kontakt försvann typ all smärta + att stjärten rest sig några centimeter

    win win

Lämna en kommentar